GINOP-6.2.3-17-2017-00012
Együttműködés a dunántúli agrár szakképzés fejlesztéséért
- Tanulócsoportok fejlesztése
A lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók bevonásával 2018. október 31-ig megalakításra kerültek a tanulócsoportok. Szövegértés és matematika műveltségterületen került sor hetente egyéni és csoportos alapkompetencia fejlesztésre a 2018/19-es és a 2019/20-as tanévben. A konzorcium 9 intézményében összesen 162 tanuló került fejlesztésre 35 tanulócsoportban.
Intézmény neve | Bevont tanulók száma összesen/fő | Csoportvezető |
AM Dunántúli Agrárszakképző Központ, Csapó Dániel Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium | 24 | |
Szekszárd | ||
Csoport megnevezése | Bevont tanulók száma | Pedagógus neve |
Alapkompetencia fejlesztő – matematika 1. | 6 | Főfainé Balics Viktória |
Alapkompetencia fejlesztő – matematika 2. | 6 | Dr. Borusné Szaláncz Kozima |
Alapkompetencia fejlesztő – szövegértés 3. | 6 | Karika Ágnes |
Alapkompetencia fejlesztő – szövegértés 4. | 6 | Vasné Görcs Éva |
AM DASzK, Móricz Zisgmond Mezőgazdasági Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma | 24 | |
Kaposvár | ||
Csoport megnevezése | bevont tanulók száma | pedagógus neve |
Matematika alapkompetencia fejlesztés | 6 | Valter Norbert |
Szövegértés alapkompetencia fejlesztés | 6 | Pálosné Halas Viktória |
SNI, MTMN tanulók fejlesztése | 6 | Princz Enikó |
Szakmai tantárgyi korrepetálás | 6 | Szász Melinda |
AM DASZK, Apponyi Sándor Mezőgazdasági Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma | 11 | |
7184 Lengyel, Petőfi u. 5. | ||
Csoport megnevezése | bevont tanulók száma | pedagógus neve |
Szövegértés alapkompetencia fejlesztő | 3 | Fazekasné Sipos Erika |
Matematika alapkompetencia fejlesztő | 3 | Fábián Nikolett |
Alapkompetencia fejlesztő-SNI, BTM csop. | 3 | Váli-Tóth Györgyi |
Alapkompetencia fejlesztő -korrepetáló | 2 | Palkó Zsuzsanna |
AM DASzK, Sellyei Mezőgazdasági Szakgimnáziuma Szakközépiskolája és Kollégiuma | 11 | |
Csoport megnevezése | bevont tanulók száma | pedagógus neve |
Tantárgyi korrepetálás kiscsoportban/matematika | 3 | Vitári Judit |
Szaktárgyi felkészítő fejlesztőcsoport | 2 | Czuppy György |
Szövegértés alapkompetencia fejlesztő csoport | 3 | Tóth-Poros Eszter |
Matematika alapkompetencia fejlesztőcsoport | 3 | Csőke Edit |
AM DASzK, Ujhelyi Imre Mezőgazdasági és Közgazdasági Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma | 16 | |
Szentlőrinc | ||
Csoport megnevezése | bevont tanulók száma | pedagógus neve |
Alapkompetencia – szövegértés | 6 | Győrfi-Pósa Andrea |
Alapkompetencia – matematika | 5 | Börzsönyi Ágnes |
Alapkompetencia – Korrepetálás | 5 | Győrfi-Pósa Andrea |
AM DASzK, Teleki Zsigmond Mezőgazdasági Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma | 13 | |
Villány | ||
Csoport megnevezése | bevont tanulók száma | pedagógus neve |
Matematika alapkompetencia fejlesztő csoport | 5 | Jerger Zsolt |
Szövegértés alapkompetencia fejlesztő csoport | 4 | Vujic Renáta |
Szakmai tárgyból felkészítés | 2 | Orgyánné Bernáth Orsolya |
Szakmai tárgyból felkészítés | 2 | Kasza Anita |
AM DASzK Vépi Mezőgazdasági Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma | 24 | |
Csoport megnevezése | bevont tanulók száma | pedagógus neve |
Matematika alapkompetencia fejlesztés | 6 | Dr. Kovácsné Végh Judit |
Sajátos nevelési igényhez kapcsolódó kompetencia fejlesztés | 6 | Keszlerné Kovács Katalin |
Szakmai kompetencia fejlesztés | 6 | Husz Annamária |
Szövegértési kompetencia fejlesztés | 6 | Viszked Ferenc |
Széchenyi Zsigmond Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium | 17 | |
Csoport megnevezése | bevont tanulók száma | pedagógus neve |
Matematika alapkomp. fejl. mcs. | 4 | Anticsné Pápai Éva |
Szövegértés alapkomp. fejl. mcs. | 4 | Kisgyura Brigitta |
SNI/BTM fejl. mcs. | 4 | Soós Andrásné |
Szakmai tárgyakból felkészítés | 5 | Antics József |
Kinizsi Pál Élelmiszeripari Szakgimnázium és Szakközépiskola | 22 | |
Csoport megnevezése | bevont tanulók száma | pedagógus neve |
Alapkompetencia – matematika | 6 | Dufla Ildikó |
Alapkompetencia – szövegértés | 5 | Felde Erika Tímea |
Szaktárgyi felkészítés | 5 | Csamári Gábor |
Szakmai tárgyakból felkészítés | 6 | Papné Szabó Ibolya |
Összesen | 162 | 35 tanulócsoport |
A 9. osztályosok országos mérése a GINOP 6.2.2 –VEKOP 15 kiemelt projekt által fejlesztett mérési eszközökkel
A helyzetfelmérést követően megalakultak a különböző munkacsoportok, ezek egyike a mérés-értékelés munkacsoport, amely a tanulók központi méréseit koordinálta.
2018. szeptember hónapban zajlottak le az intézményekben az első központi mérések, amelyek a tanulók szövegértési és matematikai alapkompetenciájának adott szintjét mérték fel.
Ez a mérés rendben lezajlott, a mérőlapok papír alapúak voltak, kódolásuk nem okozott gondot, a megvalósítás menete hasonlított a minden évben lezajló májusi országos kompetenciamérések lebonyolításához. A tanulók kódszámmal dolgoztak, a mérés eredményeire osztályzatot adni nem lehetett. A tesztlapokat a mérési koordinátorok javították ki a központilag küldött javítókulcs alapján. A mérési eredményeket táblázatos formában küldték be az intézmények. Minden intézmény nevelőtestülete megismerte a mérési eredményeket és elemezte azokat.
Az eredmények elemzése viszonylag könnyen és gyorsan megtörtént, hiszen a táblázatokból nagyon jól látszott, hogy az egyes kódszámokon szereplő tanulók, az egyes feladat típusokban milyen eredményt értek el, így a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók kiszűréséhez jó alapot adott.
A következő mérés 2019. tavaszán történt, amely már online mérés volt. Ez a mérés az intézmények egy részében csak nagy nehézségek árán tudott megvalósulni. Az intézmények számítógépes környezete okozta a gondok egy részét. Több napos, állandó egyeztetés és központi segítség után minden intézményben meg tudott valósulni ez a mérés is. Az eredményeket már nem az intézményben kellett feldolgozni, ez nagy könnyebbséget jelentett.
A 2019/20-as tanévben 2019. szeptember 23-27. között került sor a 9. évfolyamosok körében az őszi bemeneti mérésre. Az előző mérés tapasztalataiból okulva ez már gördülékenyen zajlott, az eredmények azonnal visszanézhetők voltak. Az internetkapcsolat megszakadása miatt néhány intézményben gondot okozott az eredmények megtekintése, illetve volt ahol a feladat befejezése is, de általánosságban elmondható, hogy a mérés sikeres volt.
A 2020-as tavaszi mérés a koronavírus járvány miatt nem jött létre, de az előző mérések jó tapasztalatot nyújtottak a tanulói alapkompetenciák, ez által lemorzsolódó tanulók felméréséhez.
A mérések eredményeiről elmondható, hogy a tanulók a szövegértés terén jobb eredményeket értek el, mint a matematikai készségek és képességek terén. Ez persze abból is adódik, hogy a szövegértési hiányosságok a matematikai feladatoknál hatványozottabban jönnek elő. Az első mérés után azok a tanulók kerültek fejlesztésre, akik valamely képességterület feladatainak megoldása során nem érték el a 20%-ot. Az intézményi tanulócsoportok kialakításánál az egyik szempont volt az országos mérés eredménye, ezen kívül szerepet játszottak még a pályázat egyéb munkacsoportjai által (pl. a tanulók szociális helyzete) történt mérések is, amelyek árnyaltabb képet adtak a tanulók helyzetéről, a veszélyeztetettség mértékéről. A fejlesztendő tanulócsoportok minden intézményben csoportonként 6-6- fővel alakultak meg. Egy-egy tanuló csoportos és egyéni fejlesztésben is részt vett, különböző területeken. Így fejlesztésük komplex módon, több oldalról is megtörtént. (pl. személyiségfejlesztés, vállalkozói ismeretek stb.)
Összegzésképpen elmondható, hogy mivel ilyen átfogó, több intézményre kiterjedő bemeneti és kimeneti mérés és összehasonlításra alkalmas mérési adatelemzés az intézmények gyakorlatában sem országos, sem intézményi szinten nem volt jellemző, így a mérések megvalósítása, és tapasztalatainak továbbvitele nagy segítséget jelent az intézmények számára a lemorzsolódó tanulók feltérképezéséhez és fejlesztéséhez. Az összehasonlítható mérési eredmények egy-egy tanuló kapcsán biztosították a fejlesztések hatékonyságának növelését. A tanulócsoportok vezetőinek és a résztvevő tanulók a motiválásában egyaránt nagy szerepet játszott, hogy kimutathatóan, objektív adatok alapján láthatóvá vált a hozzáadott érték, a tanulói a fejlődés.