Közösségfejlesztő tevékenységek
GINOP-6.2.3-17-2017-00012
Együttműködés a dunántúli agrár szakképzés fejlesztéséért
1.Drogprevenciós programok
A drogprevenció három csoportban 5 x 2 órás foglalkozásokkal valósult meg drámapedagógiai módszerekkel. Két intézményben – Csapó D. Mg-i, Kinizsi P. É-i –Drámafoglalkozásokat a tanítási órákon kívül valósítottuk meg, alkalmanként két óra időkeretben, egyéni és/vagy csoportos igény alapján.
A foglalkozások célja, hogy a projekt előkészítési szakaszában felmerül, a tanulókat és osztályközösségeket érintő problémákkal foglalkozzunk, úgy mint: kirekesztés, bántalmazás, agresszió, drogfogyasztás, szenvedélybetegségek; továbbá értelmezzünk olyan alapértékeket, mint: elkötelezettség, kitartás, együttműködés, csalás, hazugság, szeretet, támogatás.
Az egyes foglalkozások egy-egy témát dolgoztak fel a tanítási dráma módszertanával, amelynek felépítése a következő:
• Ráhangoló játékok
• Előkészítő szabályjátékok
• Szituációs játékok – felkészülés a szerepekre
• Színjátszás:
- a tér megteremtése, a díszletek és kellékek szimbolikus kijelölése,
- a drámai szituáció megjelenítése
- lehetséges megoldások felvázolása, bemutatása, megvitatása
• Kérdések, tanulságok megbeszélése
• Lezárás
A módszertan sajátossága, hogy a drámai szituációt térben is időben távolítva jelenítjük meg, pl.: a drogfogyasztás kérdését egy amerikai kosárlabda csapat dopping-dilemmájában jelenítjük meg, ahol az a kérdés, hogy fogyasszanak-e doppingot a bajnokság megnyerésének érdekében. A saját álláspont kialakításában segít a színjátszás, a szerepekbe helyezkedés, az átélés, ami további érzéseket és gondolatokat vet fel, ezért szükséges, hogy egy-egy csoport minimális 5 alkalommal vegyen részt különböző témájú drámafoglalkozásokon, a 3 konzorciumi intézményben tréningszerűen foglalkoztak ezzel a témával a tanulók.
2. Egészség-megőrző programok
Egészségnap a sport és a helyes táplálkozás jegyében
A program során az egészséges táplálkozás ismérveit kívántuk hangsúlyozni. Azt, hogy mit tehetünk a túlsúly ellen, milyen egészségügyi következményei vannak a helytelen táplálkozásnak. Az előadásokkal, interaktív foglalkozással, csoportépítő játékokkal, egészséges ételek kóstolójával valósult meg.
Egészségnap a sport jegyében – 8 intézményben – összesen 9 alkalommal 4 órás esemény 40 fő részvételével került megrendezésre.
3. Mentálhigiénés foglalkozások
Egészségnap a mentálhigiéné jegyében
A program során a család szerepének fontosságát hangsúlyoztuk. A programon az alábbi témákat dolgoztuk fel előadások, beszélgetés, szituációs játékok és játékos gyakorlatok formájában.
A család szerepe
Családon belüli helyes kommunikáció, kommunikációs zsákutcák
A szülő-gyermek kapcsolata, előadás a szerepekről, a szülő-gyermek kapcsolat sajátosságáról
Egészségnap a mentálhigiéné jegyében – 9 intézményben – összesen 9 alkalommal 4 órás esemény 40 fő részvételével került megrendezésre
4. Színházi nevelés program
A kőszínházi látogatás a COVID-19 járványhelyzet miatt meghiúsult, így tantermi, interaktív előadásokat tekintettek meg a tanulók.
Előadás | Helyszín |
---|---|
Hűség | Vép |
Hűség | Somogyzsitfa |
Ki vele, Néró | Lengyel |
Apostol | Sellye |
Antigoné | Szekszárd |
Kövek a zsebben | Kaposvár, Kinizsi |
Kövek a zsebben | Kaposvár |
Antigoné | Villány |
Antigoné | Szentlőrinc |
A darab társadalmi mondanivalójának megértésére felkészítő foglalkozás és a tanulságok megbeszélésre feldolgozó foglalkozást tartottak. Az előadásokat a Kaposvári Csiky Gergely Színház és K2 Színház biztosította.