GINOP-6.2.3-17-2017-00012
Együttműködés a dunántúli agrár szakképzés fejlesztéséért
Tanulói életpálya-építést szolgáló intézkedések, továbbá az intézményi szintű pályaorientációs tevékenység bevezetését és működtetését támogató tevékenységek megvalósítása
a. Az oktatás világából a munka világába való hatékony és eredményes átlépés támogatása a pályaválasztási tanácsadás, a pályaszocializáció és helyi, intézményi szintű pályaorientációs rendszerek kialakításával;
Konzorciumi szinten megalakult a pályaorientáció fejlesztő munkacsoport, mely a tanulók pályaválasztását, karriertervezését segítette. A munkacsoportban intézményenként 2-2 fő vett részt, a műhelymunka alkalmat nyújtott arra, hogy az intézmények egymás gyakorlatát megismerjék, tapasztalatok cseréljenek, új módszereket tanuljanak A munkacsoport az alábbi tevékenységeket végezte:
Megvizsgálták az intézmények pályaorientációs gyakorlatát és dokumentumait. Kérdőívet készítettek a tanulók motivációjának vizsgálatára. Megállapították a tanulók lemorzsolódásának okait és tanulók pályaorientációjának főbb irányait. Az összegyűjtött információk alapján konzorciumi szinten kialakították a pályaorientációs rendszer tartalmát és struktúráját. Végül elkészült minden intézmény számára pályaorientációs eljárásrend, melybe beépítették a hagyományosan eddig is végzett tevékenységeket és kibővítették a közös tartalmakkal. Kidolgozott egy nyomon követési kérdőívet és elkészítették intézményenként a pályaválasztási eljárásrendet, melyet megismertettek a pedagógusokkal is.
b. Helyi, intézményi szintű pályaválasztási, pályaorientációs programok megvalósítása;
A pályaorientációs fejlesztő munkacsoport az intézményi eljárásrend kidolgozásánál figyelembe vette a helyi hagyományokat és épített az egymástól tanulás módszerére. Természetesen az intézmény a hagyományosan kialakított pályaorientációs tevékenységeit folytatta, de új elemeket is építettek a folyamatba.
Az iskolák pályaorientációs napot szerveztek, részt vettek pályaválasztási kiállításokon, megszervezték a szakmák éjszakája programot, meghívták a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szakembereit szakmai tájékoztatókra. Szoros együttműködést alakítottak ki a gyakorlati képzésben résztvevő cégekkel, akik szintén képviseltették magukat a pályaorientációs rendezvényeinken. Készítettek egy pályaorientációt segítő kiadványt, melyet eljuttattak a szülőkhöz is.
c. A tanulói pályaorientációt és életpálya-építést szolgáló tevékenység eredményes megvalósítása képzett szakemberállomány, szakértői team együttműködésével.
A szakértői munkacsoport biztosította az intézményekben a cselekvési terv megvalósulását, így a pályaorientációs munkacsoport működését is.
A tanulói pályaorientációt és életpálya-építést szolgáló tevékenységeket a nemcsak a pályaválasztási programokkal biztosítottuk, hanem kis- és nagyvállalatok vezetőit, HR munkatársai, munkaügyi központban dolgozó munkatanácsadó szakembereket hívtunk a tanárok és tanulók támogatására.
A komplex pályaorientációs terv alapján tanulóknak pályaorientációs foglalkozásokat, karriertervezéssel kapcsolatos előadásokat és munka-erőpiaci ismeretek bővítését célzó foglalkozásokat szerveztünk, melyeket külső szakemberek tartottak.
Külső szakemberek az alábbi területen HR vezető – multinacionális cég, munkaügyi tanácsadó – munkaügyi központ, vállat, cégvezető.
1) Pályaválasztási ismeretek bővítése foglalkozás
A tanulók a munkaügyi tanácsadó segítségével interaktív módon feldolgozták eddigi munkatapasztalataikat és a megszerzett kompetenciáik ismeretében a döntések megalapozottságát és jövőbeni hatását vizsgálták meg.
Összesen 27 foglalkozás intézményenként 3 tanulócsoportban (16 fő tanuló/csoport) háromszor 3 órában vett részt.
2) Karriertervezés tanácsadás foglalkozás
A tanulók számára a foglalkozások az oktatás világából a munka világába való hatékony és eredményes átlépés támogatására szolgáltak. Tanulók számára tréning az oktatás világából a munka világába való hatékony és eredményes átlépés támogatására az alábbi témákban:
-Hogyan döntsem el merre tovább?
-Képességeim felmérése
-Önéletrajz-írás
-Álláskeresési csatornák
-Felkészítés az állásinterjúra
-Interjútechnikai tréning
-Mire figyeljünk a munkahelyen az első pár napban
A tréninget a munkaerő-piaci gyakorlattal rendelkező HR szakember vezeti.
Egy multinacionális cég HR menedzsere az alábbi kérdéseket dolgozta fel. Összesen 27 alkalommal – 3 órában 15 fő bevonásával.
3) Munka-erőpiaci ismeretek bővítése foglalkozás
A tanulók megismerkedtek a szakterülethez kapcsolódó munkahelyek szakembereivel, megismerték a munkába lépés feltételeit, karrierlehetőségeit a régióban. Élő kapcsolatot alakítottak ki cégvezetőkkel, HR szakemberekkel, melyek a jövőbeni munkába állásukat segíti.
Intézmények | Tanulók száma | Tanulmányi látogatás |
---|---|---|
AM DASZK Csapó Dániel Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium – Szekszárd | 16 | Kufi Agrár Kft. Zomba, Andrásmajor |
AM DASZK Apponyi Sándor Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium – Lengyel | 16 | AXIAL Kft., Baja |
AM DASZK Móricz Zsigmond Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium – Kaposvár | 16 | Claessens Group látogató központjában, Somogyszob – Nagybaráti-Puszta |
AM DASZK Sellyei Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium – Sellye | 16 | Bonafarm Zrt., Kislippó, Károlymajor |
AM DASZK Újhelyi Imre Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium – Szentlőrinc | 16 | Steiger Balázs Családi Gazdaságába, Almáskeresztúr |
AM DASZK Teleki Zsigmond Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium – Villány | 16 | Belward Pincészet, Hásságyra |
AM DASZK Vépi Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium – Vép | 16 | Rácz Major, Ják Magyar-Molnár Pálinkaház Szombathely |
Széchenyi Zsigmond Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium – Somogyzsitfa | 16 | Kertész József mezőgazdasági egyéni vállalkozó, Keszthely |
Kinizsi Pál Élelmiszeripari Szakgimnázium és Szakközépiskola | 16 | „Heaven Chocolate and more” csokoládé manufaktúra, Pécs |
A cégvezetőkkel, HR munkatársakkal való találkozás további motivációt nyújtott, pozitív szerepmodelleket és mintákat képviseltek a tanulók számára. Összesen 9 alkalom, intézményenként 1 tanulócsoport (16 fő tanuló) 4 órás foglalkozás keretében vett részt üzemlátogatással egybekötve.
4) Üzleti modell szakkör – CANVAS