GINOP-6.2.3-17-2017-00012
Együttműködés a dunántúli agrár szakképzés fejlesztéséért
.
A továbbképzések célja: elméleti és gyakorlati/módszertani segítségnyújtás az iskolai lemorzsolódás csökkentése érdekében. A továbbképzések témáinak kiválasztása során figyelembe vettük az intézményi helyzetfeltárás során azonosított intézményi igényeket, szakmai hiányterületeket. Ennek alapján az alábbi képzéseket terveztük:
- Képzések listája
Képzési igény | Tervezett tanfolyam címe | Tervezett pedagógus létszám |
---|---|---|
tudásmérés módszertana (az iskola belső értékelési rendszerének kialakítása) | A tanulók mérés-értékelése | 5 fő |
Tevékenységközpontú tanulási technikák, módszerek -kooperatív tanulás -differenciált tanulásszervezés -élménypedagógia -alkotópedagógia -tanulásmódszertan reflektív pedagógia | A tanulási képességek fejlesztése kooperatív és egyéb hatékony tanulás módszerekkel | 15 fő |
SNI és BTM tanulók azonosítása, gyakorlati segítség a fejlesztéshez | Elméleti és gyakorlati ismeretek nyújtása a tanulási problémákkal, tanulási zavarokkal tanulók fejlesztéséhez. | 5 fő |
A tehetségek felismerésének és fejlesztésének lehetőségei, területei a szakképzésben | A tehetséges tanulók fejlesztésének módszerei, kreativitás fejlesztésének lehetőségei 14-18 éves korosztályban | 5 fő |
Olvasási deficit (szó, szószerkezet, mondat)felismerésében, fejlesztésével való tapasztalat. Differenciált tanulástervezésben, egyéni fejlesztése | Szövegértés-szövegalkotás fejlesztése, szövegértési deficitek fogalma, azonosítása és kezelésük | 15 fő |
A robotikai eszközök felhasználásának lehetőségei az oktatásban | Robotika | 2 fő |
A korai iskola elhagyók családi, korcsoporti iskolai konfliktusainak kezelésére módszertan segítségnyújtás | Agresszió – és konfliktuskezelés | 15 fő |
Infokommunikációs eszközök használata, digitális tananyagok alkalmazásának és készítésének módszertani támogatása | Az infokommunikációs technológia alkalmazása a tanítási tanulási folyamatban | 6 fő |
Összesített létszám | 68 fő |
A fenti témák közül a pedagógusok az előzetes tudásuk és érdeklődésük szerint választhattak figyelembe véve az intézményi igényeket.
A projektben belső és külső továbbképzéseket terveztünk, melyet a pedagógus továbbképzési tervben határoztuk meg
1. Belső képzés
A belső képzések az intézmények pedagógusainak meglévő vagy a projekt során megszerzett tudására épült. Célunk az volt, hogy lehetőséget biztosítsunk az egymástól tanulásra, ezzel is növelve az érintettek szakmai elismertségét.
A belső tudásátadás 3 témát érintett:
1. Moduláris tananyagok, módszerek tudásmegosztása
A tananyagfejlesztés során 6 db tananyag modulrendszerű feldolgozása történt innovatív módon, melynek a megismertetésére belső képzést tartottunk 3 alkalommal (2019.05.13. Somogyzsitfa, 2019.05.15. Szentlőrinc, 2019.05.16. Szekszárd). A tudásmegosztás során 57 pedagógus ismerkedett meg a fejlesztett tananyagokkal, melyeket a tanítás során alkalmazni tud a jövőben.
A képzésen 57 fő vett részt és 57 fő kapott oklevelet.
1.2 Tanulásmódszertan munkacsoport fejlesztési anyagának bemutatása
A munkacsoport tagjai a kooperatív tanulással és a projektmódszer elméletével, illetve annak a gyakorlatban történő megvalósításával foglalkoztak külső szakértő segítségével. Olyan óravázlatokat, órarészleteket terveztek, amelyek nemcsak a közismereti tantárgyakat tanítók számára nyújtottak mintát, hanem a szakmai tantárgyakat tanítók is elsajátíthattak a saját tananyagukhoz kapcsolódó módszertani fogásokat, mintákat.
A munkacsoport 10 hónapig működött, majd belső képzés során saját intézményükben osztották meg ismereteiket, tapasztalataikat kollegáikkal.
A munkacsoportban 12 fő vett részt.
1.3 Tapasztalat, jó gyakorlat megosztása
Tudásmegosztás során három helyszínen (Somogyzsitfa, Kaposvár, Szekszárd) 2-2 pedagógus mutatta be jó gyakorlatát az intézmények munkatársai számára.
A jó gyakorlat megosztásában 60 fő vett részt, ebből 6 fő mutatta be a tapasztalatait.
2.Külső képzések
A külső képzések akkreditált pedagógus továbbképzéseket jelentenek azokon a hiányterületeken, amelyek a helyzetfeltárás során azonosításra kerülnek. A külső képzéseket az Oktatási Hivatal pedagógus-továbbképzés adatbázisából választottuk ki.
2.1 Pedagógus továbbképzések
A pedagógusok körében végzett igényfelmérést követően kerültek kiválasztásra a továbbképzések, melyeket helyi szolgáltató szervezett meg.
Akkreditált továbbképzések
- Konfliktuskezelés
- A tanulási képességek fejlesztése a stresszmentes, kooperatív és hatékony tanulás módszereinek alkalmazásával
- Figyelemzavar és hiperaktivitás (AD/HD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder) tanórai kezelése, az együttnevelés lehetőségei
- Az olvasástechnika, szövegértés és szövegalkotás kompetencia fejlesztését segítő korszerű tanítási-tanulási módszerek, eljárások, technikák
- Személyiségfejlesztés és esetmegbeszélés a pedagógiai munka konfliktusainak kezelésére
- A digitális tábla (interaktív tábla, e-tábla) kreatív, élményközpontú használata a mindennapi oktatásban
- Mobilrobotok az oktatásban
A továbbképzésen 68 fő vett részt és 68 fő tanúsítványt kapott.
2.2 Vezetői képzés (GINOP 6.2.3-VEKOP15)
A GINOP-6.2.2-VEKOP-15 projekt keretében fejlesztett vezetőképzést vettük igénybe.
Az intézmények vezetői – 9 fő – vettek részt a továbbképzésen.
A képzés során a vezetők megismerték az európai és a hazai jó gyakorlatokat az iskola lemorzsolódás csökkentése témában.